Voorgerechten

No Comments on Voorgerechten

Niet slecht, niets bijzonders

Voorgerechten (geen auteur)

Dit boek met de compacte titel Voorgerechten is uit een serie van drie. De andere twee delen heten Hoofdgerechten en Nagerechten.

Geen auteur bij dit kookboek. Wel worden in het colofon de conceptontwerpster en de productieleidster genoemd. De recepten zijn “ontwikkeld door de Murdoch Books Test Kitchen”, een Australische uitgever die meer anonieme boeken uitgeeft. Als laatste regeltje in het colofon staat in kleine lettertjes de waarschuwing dat in dit kookboek de eetlepels een inhoud van 20 ml (4 theelepels) hebben. De rest van de wereld gebruikt eetlepels van 15 ml, alleen in Australië hebben ze een grotere mond. Had wel wat prominenter vermeld mogen worden.

Het hardcover boek (met stofomslag) toont per opening één paginagrote foto van een gerecht, en rechts één of twee recepten. Intrigerend: het recept dat hoort bij de foto van maki-zushi bij het register is nergens in het kookboek terug te vinden. Overigens, het register is duidelijk en overzichtelijk, je kunt zoeken op recepttitel, soort gerecht en op ingrediënt.

De indeling vermengt de categorieën gerecht en ingrediënt (SoepenSalades en groenten,  Zeevruchten -waar blijkbaar ook vis bij hoort-, Vlees en gevogeltePasta, gnocchi en rijst en tot slot Pasteien).
In de korte inleiding wordt beweerd dat dit boek “een ware uitkomst [is], want het biedt voor elk menu en voor elke gelegenheid het juiste voorgerecht”. Enige regels eerder wijst de anonieme tekstschrijver erop dat een voorafje bij het seizoen moet passen, en bij het hoofdgerecht. Daarin wordt de gebruiker van dit boek volledig in de steek gelaten, want behalve een aanduiding van aantal porties en (voor)bereidingstijd ontbreekt iedere informatie bij de gerechten. De receptuur zelf daarentegen is duidelijk, ook een kok met weinig ervaring kan zonder problemen gerechten uit dit boek op tafel toveren.

De vertegenwoordigde keukens maken allemaal deel uit van de huidige ‘Australische keuken’, dankzij verschillende immigrantengroepen: Europees, Midden-Oosters, Aziatisch, maar het kookboek presenteert zich niet als Australisch. Geen kangoeroevlees, en maar één gerecht met lamsvlees.
Veel voorgerechten zijn behoorlijk machtig en kunnen beter als hoofdgerecht worden geserveerd, en ook de hoeveelheiden zijn ruim bemeten. Voor vier personen vier grote kwartels of 600 gram kalfslever als voorgerecht, heb je dan nog trek in een hoofdgerecht?

Als je weinig kookboeken of kookervaring hebt, is dit een leuke bloemlezing van (voor)gerechten om inspiratie op te doen. De kook(boeken)fanaat zal al genoeg in zijn mars en op de plank hebben om zonder dit boek te kunnen.

Voorgerechten. (De Lantaarn, 2010, ISBN 9789054265283, oorspr. Starters, Murdoch Books Pty Ltd 2009)
Te bestellen bij de boekhandel en bij Bol