Spruitjes. Je houdt ervan of verafschuwt ze
Schutten beschrijft op een boeiende manier hoe je van het spruitje een lekkere hap kunt maken. Allerlei aspecten komen aan bod, vanaf de ontwikkeling van een nieuw product (want dat is de spruitjes-snack tenslotte) tot aan de marketing ervan. Hiervoor gaat hij te rade bij experts van de Mars-fabriek, McDonalds, 2 jongens uit groep 7 die bij topkok Moshik eten, wetenschappers, en Pierre Windt.
De zoektocht naar de ultieme spruitjessnack leest als een spannend verhaal. Toch heb ik een paar opmerkingen. McDonalds wordt wel erg poeslief beschreven (niks over de rol van fastfood bij vetzucht en andere welvaartsziekten), en de resulterende snack is vooral succesvol omdat het spruitje vermomd is als juist zo’n fastfoodgerecht. Mensen die niet van spruitjes houden, zullen nog steeds niet van spruitjes houden, ook al vinden ze die spruitjesburger wel te pruimen.
Jan Paul Schutten, De wraak van het spruitje. (2009 Stichting CPNB kinderboekenweekgeschenk, ISBN 9789059650930)
Te bestellen bij de boekhandel of bij Bol