Ecofabulous

No Comments on Ecofabulous

Veganisme = Fun!

Lisette Kreischer, Ecofabolous

Lisette Kreischer, Ecofabolous

Veganisme saai? Niet volgens dit kleurige kookboek van Veggie in pumps styliste Lisette Kreischer. De indeling is naar seizoenen, met Herfst als eerste. Voordat de andere seizoenen aan bod komen is er het hoofdstuk Evergreens. Hierin staan recepten met tofu/tempé en cacao. Bij de seizoenshoofdstukken staat een kalender, met per maand de groente- en fruitsoorten die dan volop verkrijgbaar zijn. Voor de herfst staan er ook paddenstoelen genoemd.

Voor ieder seizoen heeft Lisette enkele favoriete ingrediënten nader belicht, met weetjes, haar persoonlijke herinneringen en ervaringen, en recepten natuurlijk. Zo krijgen bijvoorbeeld noten, knollen, kool, radijs, spruitjes en bosvruchten extra aandacht. Maar peulvruchten, die komen in het hele boek niet voor, zelfs erwtjes en peultjes ontbreken (in de kalenders staan ze wel). Blijkbaar houdt Lisette niet van peulvruchten.

De recepten beslaan allemaal één bladzijde, met een grote foto op de overliggende pagina. Meestal staat het bereide gerecht erop, soms de onbewerkte ingrediënten of een blije Lisette. De inspiratie is voornamelijk Engels/Amerikaans (de toon van de teksten doet ook opgewekt-Amerikaans aan), en de recepten zullen ook niet-veganisten aanspreken. Je kunt dan eventueel sojaroom en –melk vervangen door slagroom en koeienmelk.

Vaak raken niet-veganisten (en niet-vegetariërs) in lichte paniek als ze iemand te eten krijgen die geen dieren (vegetariër) of dieren en dierlijke producten (veganist) eet. Met dit boek kunnen ze een smakelijke veganistische maaltijd op tafel zetten. En ben je zelf veganist? Dan is dit natuurlijk ook een aanrader.

Lisette Kreischer, Ecofabolous (Artemis & Co, 2009, ISBN 9789047200918)
Te bestellen bij de boekhandel en bij Bol