Tapas en andere heerlijke hapjes

No Comments on Tapas en andere heerlijke hapjes

Feesthapjes voor de onervaren kok

Dominique Wynter, Tapas en andere heerlijke hapjes in 30 minuten

Een kookboek hoeft niet altijd groot en duur te zijn. In dit boekje van Dominique Wynter staan makkelijke recepten, die hooguit een half uurtje bereidingstijd nodig hebben. Tapas maakt dan ook deel uit van de in 30 minuten reeks van de Standaard Uitgeverij (met de eerder verschenen deeltjes Vegetarisch kokenZuiders koken, en simpelweg Koken in 30 minuten).  De recepten zijn simpel, en de handelingen worden duidelijk, puntsgewijs beschreven. Voor wie weinig kookervaring heeft, is dit een ideaal boekje om te gebruiken als er iets te vieren valt.

De hapjes kun je bij de borrel geven, als voorgerechtje, je kunt een hapjesbuffet organiseren, en zelfs een hele hapjesmaaltijd, van soep tot toetje. De indeling is naar wijze van serveren: Om te drinkenMet de vingersOp een toastjeOp een stokjeOp een lepelIn een glaasje, Op een bordje en Voor zoetebekjes. Veel recepten zijn overigens moeiteloos van de ene naar de andere serveerwijze om te zetten.

In het register achterin staan de recepten gerangschikt naar Koude of Warme hapjes, Soepjes, Dessertjes, en Hapjes met vlees, kip, vis, schaal- en schelpdieren, Vegetarisch hapjes en Hapjes met kaas.

De blikvanger in de titel is Tapas, maar ook andere keukens dan de Spaanse komen aan bod, zoals de Japanse (Crackers met gemarineerde komkommer en sashimi van tonijn), de Indiase (Tandooriscampi’s) en de Italiaanse (Gegrilde perzik met parmezaan, pijnboompitten en coppa). Achtergrondinformatie bij de recepten en over het fenomeen ‘kleine hapjes’ ontbreekt.

Het vierkante boekje is vrolijk vormgegeven. Ieder hoofdstuk heeft zijn eigen kleurencombinatie in titel, tekst en bladversiering. Slechts de helft van de negentig recepten heeft een foto meegekregen, dat is jammer voor beginnende kokers die graag zien hoe het eindresultaat wordt. Voor ervaren koks wat simpel.

Dominique Wynter, Tapas en andere heerlijke hapjes in 30 minuten (2010, Standaard, ISBN 9789002235849)
Alleen nog tweedehands verkrijgbaar