Breadmachine Baking Perfect Every Time

Heerlijke recepten voor broodbakmachines, maar wel gedateerd

L. Brody en M Apter, Bread Machine Baking Perfect Every Time

Dit boek, dat eruit ziet als een multomap, heb ik vlak na het verschijnen in 1993 gekocht in de Verenigde Staten. Ik had net een broodbakmachine aangeschaft, maar daar zaten weinig recepten bij.

In de ‘multomap’ zit een receptenverzameling van Lora Brody en Millie Apter, met bijdragen van derden. De recepten zijn ingedeeld in witbrood, volkoren en meergranenbrood, zuurdesembrood, groente- en kruidenbrood, kaasbrood, vruchten- en specerijenbrood, zoet brood en gebak. Achterin staat een uitstekend register op alle ingrediënten. De hoeveelheden worden aangegeven met cups en spoons.

De opzet is bijzonder, elk recept wordt beschreven voor zeven verschillende broodbakmachines,  mijn Panasonic stond er ook bij. Heel prettig als je nog weinig ervaring met je broodbakker hebt maar wel aan een avontuurtje toe bent. De recepten zijn uitdagend en verrassend, ik heb in de 16 jaar (update: inmiddels 26 jaar) dat dit boek bij mij in de kast staat véél broden uit dit boek gebakken. Wat dacht je van ‘curried pistachio bread’ of ‘mango chutney cashew bread’ of ‘Toblerone candy bread’?

Het enige nadeel: alle broodbakmachines uit het boek zijn al lang verouderd, dus je zult toch de recepten moeten aanpassen aan je eigen machine. Ik ben inmiddels (sinds 2013) aan mijn tweede Panasonic broodbakmachine toe, de eerste heeft het twintig jaar volgehouden. Het aanpassen is even wennen wennen, maar als je eenmaal de nieuwe verhoudingen weet, is het een fluitje van een cent.

Bread Machine Baking: Perfect Every Time

Lora Brody & Millie Apter, Breadmachine Baking Perfect Every Time (1993, ISBN 9780688118433) Engelstalig
Nog steeds via Amazon.de voor weinig geld te bestellen